« Terug

Lesgeven betekent voor mij het creëren van kansen

peter-nieuws-soba.jpg27 mei

Peter Krauweel (65) heeft meer dan 46 jaar ervaring in de (beveiligings-) techniek van monteur tot aan kwaliteitsmanager en is inmiddels alweer bijna 3 jaar cursusmanager en docent Beveiligingstechniek (MBV/TBV) bij SOBA.

Alhoewel hij de taak van cursusmanager gaat afbouwen, en het stokje binnen een jaar wil overdragen aan een opvolger, blijft hij verbonden aan SOBA om zijn passie als ‘Leermeester’ nog zo lang mogelijk uit te oefenen.

“Lesgeven betekent voor mij het creëren van kansen voor de cursisten en dat wil ik zo lang mogelijk blijven doen.”

Van wie heb jij het vak geleerd?

Ik heb veel geleerd van mijn leermeesters onder andere “Jaap Kop”. Ik voel achteraf zeer bevoorrecht dat je in die tijd nog iemand had waar je mee kon lopen om het vak te leren, iemand die tijd voor je had en waarvan je fouten mocht maken. Dit gun je iedereen. Ik heb het geluk gehad dat ik mee ben gegroeid met alle technische ontwikkelingen. Mensen van nu staan er direct middenin. Mijn persoonlijke passie is en blijft toch wel om de starters van nu dezelfde kansen te geven die ik vroeger kreeg.

En dus ben jij nu de leermeester!

Nee, Het echte vak leer niet in een paar dagen bij mij in de klas, vandaar dat ik de cursist bewust maak hoe je collega’s op het werk zo ver kunt krijgen kennis aan jouw over te dragen. Naast zelf voor de klas staan vervul ik de taak als cursusmanager. Als cursusmanager ben ik verantwoordelijk voor inhoud en kwaliteit van de opleidingen. Wij werken met allround docenten en specialisten op vakgebieden. De meeste collega- docenten zijn freelancers die naast hun “normale baan” in hun vakgebied graag hun steentje bijdragen om kennis over te dragen aan startende beveiligingstechnici. Het mooie is, dat de achtergronden van de collega’s heel verschillend zijn en we daardoor maatwerk en veel verdieping in het gehele SOBA cursusprogramma kunnen bieden. Mijn taak is ervoor te zorgen dat de inhoud binnen de MBV/TBV cursussen naadloos op elkaar aansluit.

Het blijft nog altijd een uitdaging mezelf en daarmee de kwaliteit van de lessen te verbeteren en in te spelen op nieuwe of onverwachte ontwikkelingen. Vorig jaar moesten we als team ineens binnen 24 uur overstappen naar online. Nooit gedacht dat ik dat ooit zou doen, maar het is gelukt! Belangrijk daarbij is dat je tijdens de les kunt visualiseren door middel van foto’s en animaties. Ook het digitale leerplein is daarbij een uitkomst en herinnert je ook aan de slag te gaan door regelmatig oefenvragen op de cursist af te vuren en toelichting te geven bij het antwoord.

Ik hoor je zeggen “Leer mensen geen kunstje” wat bedoel je daar precies mee?

Ik merk soms als cursisten nieuw binnenkomen in de MBV cursus dat zij niet goed weten waar het om gaat. Ik zeg altijd, leer mensen geen kunstje! Maar als je hen leert de achtergrond te begrijpen dan hebben ze het voor het leven te pakken. Ik vind het belangrijk om de theorie zo praktisch mogelijk te vertellen, de cursisten leren de juiste verbanden te leggen. Dit doen wij door ervaringsverhalen mee te geven aan cursisten. Ik probeer per onderwerp altijd maatwerk te leveren. En ik vind het belangrijk om bereikbaar en benaderbaar zijn als docent. Het is echt dankbaar werk als iemand aan het eind van de les vertelt dat na jaren een nieuwe wereld open gaat en je bedankt dat wij de “wetten” eens een keer in ‘Jip-en-Janneke’ taal hebben uitgelegd en dat ze het nu ook begrijpen, inclusief die lastige (natuur) wet van Ohm. Om cursisten daarmee te helpen hebben we zelfs een instro(h)mcursus opgezet.

De nieuwe cursusmanager wordt verantwoordelijk voor de MBV en TBV opleidingen. Kun je daar kort iets over vertellen?

MBV en TBV zijn brede vakopleidingen. MBV en TBV hebben alle elementen in zich die met totaalbeveiliging te maken hebben. Daarbij wordt het zo “georganiseerd” dat een indringer snel wordt gedetecteerd en door bouwkundige maatregelen zo wordt belemmerd, dat de politie ter plaatse kan zijn, liefst natuurlijk voordat hij bij de buit is. Maar het gaat ook om andere risico’s zoals overval, brandstichting, vandalisme en hacking. Alle maatregelen, techniek, wet- en regelgeving, bouwkundige en elektronische onderdelen die daarvoor van belang zijn komen aan bod. Een inbreker zoekt de zwakste schakel in het totale beveiligingsplan. En daar ligt onze grootste uitdaging! Met het MBV diploma zijn beveiligingsmonteurs startbekwaam en gaan zij in de praktijk het beveiligingsvak verder leren. Met het TBV diploma op zak zijn beveiligingstechnici of -adviseurs bevoegd om beveiligingsplannen op te stellen en volgens verzekeringseisen te certificeren.

Je draagt over een tijdje het stokje als cursusmanager over. Heb je als afsluiting nog een tip voor je opvolger?

Als ik mijn opvolger iets mag meegeven is het ga voor kwaliteit. En help de cursist om zijn interesse te wekken voor de beveiligingstechniek in de volle breedte en hen de samenhang en verbanden inzien.

« Terug